fredag 30 september 2016

Det GÄLLER OSS ALLA !!

Kom Du också!
Det GÄLLER OSS ALLA !!



P4 Kristianstad: Demonstration mot heltidstvång
 

På lördag hålls en demonstration mot Kristianstads kommuns nya omvårdnadsmodell. Demonstranterna menar att den kommer att innebära försämringar för både anställda och vårdtagare.

Den så kallade Kristianstadsmodellen har fått kritik från omsorgsanställda bland annat för sitt nya schemasystem som de menar kommer att leda till sämre villkor för de anställda och en sämre patientkontakt.

– Vi ska demonstrera mot Kristianstadsmodellen som vi anser är diktatur och slaveri. Vi blir tvingade att skriva på en anställning på hundra procent även om vi inte vill ha det, säger Kicki Sellgren, undersköterska inom demensvården i Åhus.

Uppvaktar politikerna

På lördag kommer uppskattningsvis 150 vårdanställda och anhöriga att tåga genom centrala Kristianstad med banderoller och slagord för att slutligen nå Rådhuset där kommunen har öppet hus.

Det Kicki Sellgren med flera vänt sig mot i den nya Kristianstadsmodellen är bland annat att alla tillsvidareanställda inom vården kommer att få nya kontrakt som heltidsanställda, något hon inte vill ha.

– Jag är nöjd med mina 81%, det är vad jag orkar för jag har ett liv utanför arbetet. Och jag kommer inte heller att gå ut i någon resurspool, då får de istället avskeda mig, säger hon.

Inget tvång

Omsorgsnämndens ordförande, socialdemokraten Marianne Eriksson, säger att ingen kommer att tvingas arbeta heltid. Hon säger att beslutet att införa en rätt till heltid fattades med största politiska samstämmighet och att modellens utformning inte är något som kommunpolitikerna styr över. Men Kicki Sellgren tror ändå att en demonstration kan göra skillnad.

– Vad jag har hört så har det funkat att demonstrera förut. Det är för att allmänheten och politikerna ska se vad vi är missnöjda med, säger hon.

Sprid detta till alla du känner.
Det är MYCKET VIKTIGT !
Det gäller oss alla och alla kommande generationer, om vi skall kunna tala om vår välfärd för oss ALLA!

TACK skall du ha vi ses!

  
Vad tycker Du?  
Kommentera gärna allt för Sverige. 
Att leva är att ta ställning. Sverige skall utvecklas genom en öppen dialog. 
Tack!

Det hade varit klädsamt och bra för Sverige, om någon politiker, som ofta säger vi måste bliva bättre att kommunicera och föra dialog med våra medborgare. Kommentera inläggen, som säkert har både fel och rätt. Du får gärna bjuda in någon att kommentera. Denna blogg är politiskt obunden. Tack ska du ha för din hjälp.

Opinion Protest för god pension i Sverige !

_______________ 
  Upprop ! Förändra etiken o. moralen i Sverige!
Nu har vi har fått nog och vi vill ha rättvisare i Sverige!
Sätt ner foten!
Klicka
Namninsamling för Förändra moralen i Sverige!

Jag har placerat min blogg i Kristianstadbloggkartan.se!


Läs även andra bloggares åsikter om :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar